Kraje arabskie cechują się ciekawą kulturą, obyczajami i historią. W większości to prawdziwy raj dla turystów i odwiedzających. Jednak, kiedy jedziesz tam w interesach lub innych sprawach zawodowych, musisz znać podstawowe różnice kulturowe i zasady etykiety biznesowej.
Etykieta biznesowa na Bliskim Wschodzie | Znajomość zasad to klucz do sukcesu
Europejczycy i Amerykanie nieco inaczej podchodzą do interesów – tam liczą się głównie pieniądze. W Azji i krajach arabskich jest nieco inaczej – nie ma mowy o robieniu interesów, jeśli nie znasz zasad etyki biznesowej. Każdy niefortunny gest może zostać odebrany jako lekceważenie lub nawet próba zniewagi. Jak temu zaradzić? Kluczowa jest znajomość różnic kulturowych i zasad etyki biznesowej. Najważniejsze to zdać sobie sprawę z tego, że mieszkańcy Bliskiego Wschodu to ludzie tacy jak my – Europejczycy. A wszyscy mają przecież swoje unikalne zasady.
Co wolno, a czego nie wolno na Bliskim Wschodzie?
Zasad etyki biznesowej jest dość sporo, jednak ich znajomość przybliży Cię do sukcesu – nieważne na jakim szczeblu. Oto najważniejsze z nich:
- Rozmowa jak równy z równym – w krajach arabskich obowiązuje zasada, że spotkania prowadzone są z ludźmi na podobnym szczeblu kariery. Oznacza to, że manager częściej spotka się z managerem, przedstawiciel z przedstawicielem, a inwestor z inwestorem.
- Bądź punktualny, ale wyrozumiały – nikt nie lubi spóźnialskich. Spóźnienia są od razu odbierane jako oznaka braku szacunku… również w Europie. Bądź jednak tolerancyjny dla partnera biznesowego. W krajach arabskich czas to pojęcie względne.
- Nie zapomnij o prawidłowym przywitaniu – niby nic trudnego, jednak powitanie może przysporzyć wielu problemów. Na początku spotkania przedstaw siebie i swoich towarzyszy, wspomnij o wykształceniu i doświadczeniach – w krajach arabskich jest to dobrze postrzegane. Uściśnij dłoń mężczyźnie, ale nie kobiecie (zwłaszcza muzułmance). Zrób to tylko wtedy, jeśli ona wyciągnie rękę jako pierwsza.
- Nie bój się osobistych relacji – dotyk jest w krajach arabskich naturalnym elementem każdego spotkania… również biznesowego. Oczywiście dotyczy to tylko mężczyzn. Podobnie jest z osobistymi pytaniami. Jest nawet wskazane, aby przed konkretną rozmową o interesach, zapytać na przykład o rodzinę. Wielce prawdopodobne, że pierwsze spotkanie biznesowe na wysokim szczeblu będzie polegało na wymianie uścisków i otwartym dialogu… z pomięciem głównego tematu rozmów. W czasie takich rozmów nie należy jednak pytać o religię. Nigdy też nie należy żartować z arabskich zwyczajów!
- Wybierz dogodny czas spotkania – dobrym czasem spotkania będzie pora obiadowa lub kolacji – nigdy śniadanie! Pamiętaj też o tym, że dni pracujące w krajach arabskich to niedziela-czwartek. Piątek i sobota to dni wolne od pracy, tak jak w Europie sobota i niedziela. Spotkania w czasie świąt religijnych też nie wchodzą w grę!
- Buduj osobiste relacje – jest to bardzo dobrze postrzegane. W krajach arabskich dominuje kultura spotkań osobistych. Przez telefon czy e-mail niewiele załatwisz. Z tego też powodu słowo mówione ma większą wartość od słowa pisanego. Uważaj więc na to, co mówisz!
- Nigdy nie mów „nigdy” – w krajach arabskich bezpośrednia i stanowcza odmowa jest traktowana jako obraza. Nawet jeśli warunki umowy są nie do przyjęcia, powiedz „może” zamiast „wykluczone”. To samo tyczy się Arabów… nigdy nie odmawiają wprost. Czasem może prowadzić to do nieporozumień.
- Ubieraj się po swojemu – zarówno od kobiet, jak i mężczyzn, wymagany jest strój europejski, czyli garnitur i garsonka. Ważne jest tylko to, aby ubiór był skromny i nie podkreślał sylwetki. Nie ma mowy o odkrytych ramionach czy odkrytych kolanach. Nie dotyczy to jednak np. Arabii Saudyjskiej, gdzie od kobiety wymagane jest noszenie abaji, a w Iranie kobiety powinny mieć na głowie chustę.
To tylko kilka rad, które pozwolą Ci zachować twarz na każdym spotkaniu biznesowym w krajach arabskich. Postępuj zgodnie z nimi, a Twoje szanse na udane interesy na pewno wzrosną.
Wioleta Goławska, BiznesDubaj.pl